Economy Run 2019: Pohled účastníků

Economy Run 2019 závodní vůz

Je tomu již skoro 12 let, kdy se naše posádka účastnila závodu Economy Run. Základním principem soutěže je překonat předem stanovenou trať v daném časovém limitu s co nejnižší spotřebou pohonných hmot. Pokud vás reportážní článek zaujal a chtěli byste se závodu také zúčastnit, přinášíme vám základní postup a náhled na skutečný postup během závodu.

Před startem závodu

Administrativní přejímka závodu Economy Run začala v 6.30. K té jsme se dostavili již na půl osmou, abychom se vyhnuli loňským problémům s velkým provozem před technickou přejímkou. Protože v letošním roce jedeme opět s testovacím vozem, tentokrát se jednalo o model Škoda Scala, technická přejímka proběhla v pořádku, došlo ke kontrole vozu, měření tlaku v pneumatikách a následně k zapečetění motoru a palivové nádrže. Současně jsme obdrželi GPS jednotku, která sledovala náš pohyb po celou dobu závodu. Poté nás čekalo již pouze tankování paliva, během kterého jsme dostali 10 litrů pohonných hmot na celý závod. Následně nás pořadatelé nasměrovali na parkoviště před startem. V půl osmé pak začíná rozprava, na které se účastníci dozvídají veškeré důležité informace o trati a případné nástrahy, které na ně čekají. Účastníci závodu Economy Run se zároveň dozvěděli, že v letošním ročníku byla zvýšena minimální průměrná rychlost.

Start závodu a první etapa

Devátá hodina znamená start první soutěžní posádky. My jsme při administrativní přejímce dostali číslo 28, proto nás čeká 56 minut čekání. Řádně posilněni sjíždíme na startovní čáru, kde po fotografii startujeme do 333 kilometrů dlouhého závodu. Chvíli po startu najíždíme na dálnici, kde roste spotřeba z důvodu vyšší rychlosti, abychom nebrzdili provoz. Pak ale sjíždíme a začíná ta pravá úspora. Na prvním průjezdovém bodě, který jsme si stanovili, zjišťujeme, že máme zpoždění 5 minut.

Další část závodu přináší oblast ostrých zatáček, kde ztrácíme další cenné minuty. Na řízení lehká, ale na čas horší část tratě přichází u kdysi protržené přehrady Souš, kousek od Tanvaldu. Zde je velmi dlouhý úsek s omezenou rychlostí na 40 km/h. A protože nad námi visí hrozba penalizace za překročení rychlosti, musíme dodržovat předepsanou rychlost. Těsně před cílem první etapy v závodě Škody Auto ve Vrchlabí dojíždíme už druhou posádku. Etapovou páskou projíždíme ve skupině tří vozů, proto máme více než hodinu času na oběd. I přes počáteční drobnou nespokojenost se spotřebou paliva, jsme na pauzu šli s hodnotou 4,4 litru na palubním počítači.

Druhá etapa

Druhou etapu začínáme s mírným zpožděním a aktuální propočet průměrné rychlosti, kterou musíme jet, ukazuje na zvýšení na 57 km/h. Hned zpočátku se snažíme nasadit vyšší tempo, což není tak jednoduché, protože nás čeká dlouhý průjezd několika vesnicemi. Na prvním průjezdním bodu opět ztrácíme minutku. Stejně jako v loňském roce nás začíná tlačit čas, proto zvyšujeme rychlost a volné úseky projíždíme prakticky maximální povolenou rychlostí. Blížící se cíl ukáže kritickou situaci, protože nestíháme. Těsně před Kosmonosy najíždíme na dálnici, kde již musíme pospíchat a cílem k našemu údivu projíždíme dvě minuty před celkovým časem. Naše průměrná rychlost je totožná jako ta stanovená pořadateli.

Cíl a výsledky závodu

Po projetím cílovou páskou rovnou míříme na technickou přejímku, kde je provedena kontrola stavu pohonných hmot pomocí diagnostiky, odevzdáváme čísla a GPS lokátor. Nyní nezbývá nic jiného, než čekat na výsledek. Palubní počítač ve Scale ukazuje průměr 4,2 l/100km. Monitor v Servisním centru Škody Auto ukazuje finální výsledek stejný jako vůz, což je příjemné překvapení. Spotřeba nás řadí na prozatímní druhé místo v kategorii Média. Při pohledu na tabuli je patrné, že mnoho posádek bylo diskvalifikováno nebo penalizováno právě za nedodržení časového limitu. Naší posádce se naštěstí penalizace vyhnula. Po chvíli ale přichází šok, neboť posádka na první pozici byla diskvalifikována z důvodu opuštění tratě. Tím jsme se posunuli na prozatímní první místo v kategorii Média.  Výsledek se již neměnil, tudíž posádka webu Auto-Fresh.cz vyhrála v rámci závodu Economy Run kategorii Média a celkově jsme obsadili v kategorii B1000 osmé místo.

Economy Run 2019 Final

Pokud vás závod zaujal a chtěli byste se také zúčastnit, pak můžete kromě našich stránek, kde se dozvíte informace o dalším ročníku, sledovat i oficiální stránky pořadatelů. Třeba se příští rok potkáme na trati.

Text: Jiří Hájek
Foto: Jiří Hájek, Škoda Auto

Související články